اجزای الکتروموتور را می شناسید+{عکس اجزای یک الکتروموتور}

الکتروموتور معمولی و اجزای مختلف تشکیل دهنده آن عبارت اندز:

در این مقاله قصد داریم به ساختار و اجزای الکتروموتور خواهیم پرداخت:

به طور کلی یک الکتروموتور شامل قسمت های اصلی الکتروموتور و اجزای جزئی تری می شود که در ذیل به معرفی آن می پردازیم.

اجزای اصلی الکتروموتور:

استاتور

کموتاتور الکتروموتور

سیم پیچ


در ادامه اجزای اصلی یک الکتروموتور ذکر خواهد شد:

۱٫ کاور پروانه

۲٫ پیچ (سرصلیبی و شش گوش)

۳٫ پروانه خنک کاری

۴٫ واشر فنری

۵٫ درپوش بیرونی

۶٫ کاسه نمد

۷٫ رینگ ضربه گیر

۸٫ در قاب عقب

۹٫ خار فنری

۱۰٫ بلبیرینگ

۱۱٫ فریم یا پوسته

۱۲٫ پایه

۱۳٫ پیچ ارت

۱۴٫ علامت ارت

۱۵٫ پیچ آلنی

۱۶٫ قلاب

۱۷٫ پلاک

۱۸٫ میخ پرچ

۱۹٫ گلند

۲۰٫ لاستیک بین فریم و ترمینال باکس

۲۱٫ ترمینال باکس

۲۲٫ ترمینال برد

۲۳٫ پل اتصال مسی

۲۴٫ کابلشو

۲۵٫ مهره

۲۶٫ واشر تخت

۲۷٫ لاستیک درب ترمینال باکس

۲۸٫ درب ترمینال باکس

۲۹٫ استاتور

۳۰٫ روتور با شافت

۳۱٫ خار سر شافت

۳۲٫ در قاب جلو

۳۳٫ مهره گریس خور

استاتور

بخش ثابت الکتروموتور، استاتور (stator) می باشد که دارای سیم پیچ یا آهن‌ربای دایمی می‌باشد.

روتور

در یک الکتروموتور معمولی، روتور (rotor) بخش در حال حرکت است که با چرخیدن شفت توان مکانیکی را تحویل می‌دهد. روتور معمولا دارای رساناهایی می باشد که دارای جریان الکتریکی هستند و تحت تاثیر میدان مغناطیسی استاتور تولید نیروی لازم برای چرخش شافت را انجام می‌دهند. البته برخی از روتورها آهن‌رباهای دایمی دارند و رسانای حامل جریان در استاتور  هستند.

فاصله هوایی

در بین روتور و استاتور فاصله هوایی (air gap) وجود دارد. شکاف هوایی دارای تاثیر مهمی است و معمولا تا حد ممکن کوچک می‌باشد زیرا یک شکاف بزرگ اثر منفی زیادی بر عملکرد یک الکتروموتور می‌گذارد.

کموتاتور الکتروموتور معمولی

کموتاتور (commutator) مکانیزمی است که برای تغییر ورودی ماشین‌های AC و DC به کار می‌رود و شامل قطاع‌های رینگ‌های لغزشی (slip ring) هستند که از یکدیگر و از شفت الکتروموتور عایق شده‌اند. جریان آرمیچر (armature) الکتروموتور از طریق جاروبک‌های (brushes) ثابت در تماس با کموتاتور دوار تامین می‌شود که باعث معکوس شدن جریان مورد نیاز و اعمال توان بهینه به ماشین در زمان چرخش روتور از یک قطب تا قطب دیگر می‌شود. در غیاب این معکوس‌سازی جریان، الکتروموتور تا توقف کامل ترمز می‌کند. در سایه پیشرفت‌های قابل توجه چند دهه گذشته به دلیل بهبود تکنولوژی کنترلر الکترونیکی (electronic controller)، کنترل بدون سنسور (sensorless control)، موتور القایی (induction motor) و الکتروموتورهای با میدان آهن‌ربای دایمی، موتورهای با کموتاسیون الکترومکانیکی (electromechanically commutated motors) به صورت گسترده در حال جایگزینی به وسیله موتورهای القایی با کموتاسیون خارجی (externally commutated induction motors) و موتورهای آهن‌ربای دایمی (permanent magnet motors) هستند.

سیم پیچ

سیم پیچ‌ها (windings) سیم‌هایی هستند که به صورت کلاف بافته شده‌اند و معمولا در اطراف یک هسته مغناطیسی (magnetic core) چند لایه از جنس آهن نرم پیچیده شده‌اند؛ به طوری که زمانی که در اثر جریان الکتریکی انرژی می‌گیرند، تشکیل قطب مغناطیسی می‌دهند. ماشین‌های الکتریکی دارای دو نوع آرایش قطب‌های میدان مغناطیسی هستند: ماشین‌های قطب برجسته (salient-pole) و ماشین‌های قطب غیر برجسته (nonsalient-pole). در ماشین‌های قطب برجسته، میدان مغناطیسی قطب توسط پیچش سیم‌پیچ در اطراف قطب در زیر وجه قطب تولید می‌شود. در ماشین قطب غیر برجسته، یا ماشین با میدان توزیع شده (distributed field) و ماشین با روتور مدور، سیم پیچ در شیارهای وجه قطب توزیع شده است. موتور با قطب سایه‌دار (shaded-pole motor) دارای یک سیم پیچ در اطراف بخشی از قطب است که فاز میدان مغناطیسی را برای قطب به تاخیر می‌اندازد. برخی الکتروموتوها دارای رساناهایی هستند که از فلز ضخیم‌تری مانند میله یا ورق فلزی از جنس مس و گاهی آلومینیوم تشکیل شده‌اند و معمولا به وسیله القای الکترومغناطیسی حرکت می‌کنند.

یک دیدگاه در “اجزای الکتروموتور را می شناسید+{عکس اجزای یک الکتروموتور}

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *