الکتروموتور DC

الکتروموتور جریان مستقیم یا DC چیست؟

الکتروموتور جریان مستقیم DC دارای آرمیچری از آهن ربای الکتریکی می باشد.

یک سوییچ گردشی بنام کموتاتور جهت جریان الکتریکی را در هر سیکل دوبار برعکس می کند تا آهنرباهای الکتریکی در آرمیچر بوجود آید تا آهنربای دائمی را در بیرون آرمیچرجذب و دفع کنند.

سرعت دوران الکتروموتور DC به گشتاور ترمزی بستگی دارد به عبارت دیگر به ولتاژ ورودی و گشتاورجریان ورودی وابسته است.

معرفی الکتروموتور DC سری (Series)

الکتروموتور های DC سری(Series) دارای گشتاور راه انداز بالا بوده و از این رو در صنایعی که به گشتاور راه اندازی بالا نیازاست مانند جرثقیل ها ، بالابرهیدرولیک ، پرس ها ی ضربه ای، آسانسور و . . مورد استفاده قرار می گیرد.

همچنین از این نوع الکتروموتور در لوکوموتیوهای شهری ( مترو و تراموا ) استفاده می شود که به آن اصطلاحا موتور کششی یا اصطکاکی (Traction Motor) گفته می شود.

الکتروموتور های DC

الکتروموتور DC شانت (Shunt)

الکتروموتور های DC شانت یا موازی دارای گشتاور حرکتی حداکثر در دور نامی می باشد .
به همین خاطر در کاربردهایی چون هواکش های صنعتی و دمنده ها مورد استفاده قرار می گیرد.

این نوع موتورها نباید در زیر بار سنگین راه اندازی شوند چون جریان آرمیچر آنها بیش از حد بالارفته و به موتور صدمه وارد می شود.

الکتروموتور DC مرکب (Compound)

در الکتروموتور های کمپوند خصوصیات موتور سری و شانت وجوددارد و شامل دو دسته هستند

الکتروموتور DC کمپوند اضافی :

این نوع الکتروموتور در مواردی به کار می رود که خصوصیات موتور سری لازم باشد ولی با برداشتن بار ، موتور غیر قابل مهار نشود و دور آن خیلی بالا نرود .

مانند دستگاه های تراش که در هر دوره کاری بی بار شده و مجددا زیر بارقرارمی گیرد.

در صنایع مختلف معمولا به جای استفاده از الکتروموتور کمپوند اضافی که طراحی آن شبیه الکتروموتور های سری DC است استفاده می شود.

الکتروموتور DC کمپوند نقصانی :

در بارهای کمتر از بارهای نامی و مواردی که به در آن ها به سرعتی ثابت نیاز باشد از موتورهای کمپوند نقصانی استفاده می گردد که از این موتورها معمولا در آزمایشگاه ها برای تامین دور ثابت استفاده می شود.



اکتروموتور به ماشینی که انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل می کند،می گویند. موتور الکتریکی یک نوع اصلی موتور است که در صنعت ، حمل و نقل ، خانه ها و جاهای دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. موتورهای برقی را می توان با توجه به نوع جریان مورد استفاده برای درایو خود طبقه بندی کرد. موتورهای DC از مزایای تنظیم اقتصادی و یکنواخت سرعت چرخش خود (دور در دقیقه) برخوردار هستند. موتورهای AC شامل موتورهای برقی همزمان و ناهمزمان هستند. در یک موتور همزمان ، سرعت چرخش (دور در دقیقه) به شدت وابسته به فرکانس جریان فیدر است. در یک موتور ناهمزمان سرعت چرخش با افزایش بار کاهش می یابد. نوع سوم موتور جریان متناوب ، موتور رفت و آمد است که تنظیم یکنواخت سرعت چرخش را در محدوده وسیع مجاز می کند.

موتور ناهمزمان بیشترین کاربرد را دارد. ساخت آن ساده است و در عمل (به ویژه موتورهای قفس سنجاب) قابل اطمینان است. مضرات اصلی آنها مصرف قابل توجهی از قدرت واکنشی و عدم تنظیم سرعت صاف (تدریجی) است. در بسیاری از درایوهای برقی با قدرت بالا از موتورهای برقی همزمان استفاده می شود. اگر تنظیم سرعت از اهمیت ویژه ای برخوردار باشد از موتورهای DC استفاده می شود. موتورهای کم مصرف تر و کم هزینه تر AC در بعضی مواقع بسیار مورد استفاده قرار می گیرند. امتیاز قدرت موتورهای برقی از کسری از وات تا ده ها مگاوات متغیر است. موتورهای برقی اشکال مختلفی از ساخت قاب دارند: قاب باز ، که در آن قطعات چرخشی و حامل جریان در برابر لمس تصادفی و اشیاء خارجی محافظت می شوند. قاب محافظت شده (از جمله طرح های ضد آب و ضد اسپری)؛ قاب بسته (ضد گرد و غبار و ضد رطوبت)؛ قاب فتق قاب ضد انفجار (در صورت انفجار گازهای داخل موتور ، هر شعله ای محدود به قسمت داخلی محفظه موتور است).




منبع

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *