الکتروافروز تامین کننده با کیفیت ترین الکتروموتور ضد انفجار

الکتروموتور ضد انفجار (ضد ضربه) موتور الکتریکی است که بتواند در هنگام انفجار احتمالی داخلی بدون ایجاد خطر برای کل تأسیسات صنعتی عمل کند. از الکترو موتور ضد انفجار به علت اخذ طیف گسترده­ای از گواهینامه­های مختلف می­توان برای مکان­های خطرناک استفاده کرد. مناطق استفاده از الکترو موتور ضد انفجار به دو گروه اصلی کلاس I (بخارات و گازهای قابل اشتعال) و کلاس II (گرد و غبار قابل احتراق) قابل تفکیک هستند.

الکتروموتور ضد انفجار چیست؟

الکتروموتور ضد انفجار (ضد ضربه) موتور الکتریکی است که در هنگام انفجار احتمالی داخلی بتواند بدون ایجاد خطر برای کل تأسیسات صنعتی عمل کند. در واقع، در اثر ایجاد دو سناریو درون یک الکتروموتور احتمال انفجار وجود دارد. اولین حالت زمانی اتفاق می افتد که دمای سطح داخلی موتور الکتریکی به دلیل گرم شدن با دمای احتراق ماده قابل اشتعال انباشته شده در کارخانه یا ساختار صنعتی مطابقت داشته باشد. به عبارت دیگر، افزایش دمای داخلی موتور الکتریکی باعث انفجار خود به خودی می­شود. دومین سناریو هنگامی است که الکتروموتور ضد انفجار در اثر ایجاد ناهنجاری درون محفظه آن، جرقه زده و دچار انفجار می­شود.

در واقع، انفجار به کاتالیزوری تبدیل شده که گرد و غبار یا مایع آتش­سوزی موجود در محیط کارخانه را مشتعل کرده و در نتیجه انفجار بزرگتری رخ می­دهد. بنابراین، الکترو موتور ضد انفجار باید بتواند در مواقع ایجاد انفجار احتمالی بدون قطعی به کار خود ادامه دهد. به منظور جلوگیری از ایجاد انفجار، انتخاب مناسب الکترو موتور ضد انفجار برای یک محیط خطرناک از اهمیت بالایی برخوردار است. در واقع، برای محیط­های با مواد قابل احتراق که احتمال خطر آتش سوزی وجود دارد، الکترو موتور ضد انفجار باید به دقت مشخص و انتخاب شود تا خطری برای کل تاسیسات ایجاد نشود. قوس­ها، جرقه­های الکتریکی و درجه حرارت بالا در سطح موتورهای الکتریکی از منابع اصلی احتراق مواد خطرناک هستند. عواقب ناشی از انفجار و آتش­سوزی احتمالی ناشی از انتخاب نادرست موتور الکتریکی می­تواند شامل صدمات جزئی، نرخ تولید پایین، از بین رفتن سرمایه­ با ارزش و حتی مرگ افراد ­باشد. بنابراین لازم است که الکترو موتور ضد انفجار مناسب برای استفاده در محیط­های مختلف به شیوه­ای صحیح انتخاب شوند. از این رو، سه بخش مهم از اطلاعات کلیدی در انتخاب الکترو موتور ضد انفجار مورد بررسی قرار می­گیرند. اطلاعات ضروری در نظر گرفته شده برای انتخاب صحیح الکترو موتور ضد انفجار شامل منطقه، نوع مواد و درجه حرارت خودکارسازی (AIT) ماده خطرناک می­باشد. در ادامه این مطلب در مورد معیارهای انتخاب صحیح الکترو موتور ضد انفجار با شما بیشتر صحبت خواهیم کرد. لطفاً تا انتهای متن ما را همراهی بفرمایید.

 الکترو موتور ضد انفجار
الکترو موتور ضد انفجار

الکترو موتور ضد انفجار (ضد ضربه) موتور الکتریکی است که در هنگام انفجار احتمالی داخلی بتواند بدون ایجاد خطر برای کل تأسیسات صنعتی عمل کند. در واقع، در اثر ایجاد دو سناریو درون یک الکترو موتور احتمال انفجار وجود دارد. اولین حالت زمانی اتفاق می افتد که دمای سطح داخلی موتور الکتریکی به دلیل گرم شدن با دمای احتراق ماده قابل اشتعال انباشته شده در کارخانه یا ساختار صنعتی مطابقت داشته باشد. به عبارت دیگر، افزایش دمای داخلی موتور الکتریکی باعث انفجار خود به خودی می­شود. دومین سناریو هنگامی است که الکترو موتور ضد انفجار در اثر ایجاد ناهنجاری درون محفظه آن، جرقه زده و دچار انفجار می­شود. در واقع، انفجار به کاتالیزوری تبدیل شده که گرد و غبار یا مایع آتش­سوزی موجود در محیط کارخانه را مشتعل کرده و در نتیجه انفجار بزرگتری رخ می­دهد. بنابراین، الکترو موتور ضد انفجار باید بتواند در مواقع ایجاد انفجار احتمالی بدون قطعی به کار خود ادامه دهد. به منظور جلوگیری از ایجاد انفجار، انتخاب مناسب الکترو موتور ضد انفجار برای یک محیط خطرناک از اهمیت بالایی برخوردار است. در واقع، برای محیط­های با مواد قابل احتراق که احتمال خطر آتش سوزی وجود دارد، الکترو موتور ضد انفجار باید به دقت مشخص و انتخاب شود تا خطری برای کل تاسیسات ایجاد نشود. قوس­ها، جرقه­های الکتریکی و درجه حرارت بالا در سطح موتورهای الکتریکی از منابع اصلی احتراق مواد خطرناک هستند. عواقب ناشی از انفجار و آتش­سوزی احتمالی ناشی از انتخاب نادرست موتور الکتریکی می­تواند شامل صدمات جزئی، نرخ تولید پایین، از بین رفتن سرمایه­ با ارزش و حتی مرگ افراد ­باشد. بنابراین لازم است که الکترو موتور ضد انفجار مناسب برای استفاده در محیط­های مختلف به شیوه­ای صحیح انتخاب شوند. از این رو، سه بخش مهم از اطلاعات کلیدی در انتخاب الکترو موتور ضد انفجار مورد بررسی قرار می­گیرند. اطلاعات ضروری در نظر گرفته شده برای انتخاب صحیح الکترو موتور ضد انفجار شامل منطقه، نوع مواد و درجه حرارت خودکارسازی (AIT) ماده خطرناک می­باشد. در ادامه این مطلب در مورد معیارهای انتخاب صحیح الکترو موتور ضد انفجار با شما بیشتر صحبت خواهیم کرد. لطفاً تا انتهای متن ما را همراهی بفرمایید.

طبقه­ بندی الکترو موتور ضد انفجار برای مکان­های خطرناک

همانطور که قبلا بیان شد، اطلاعات لازم برای انتخاب الکترو موتور ضد انفجار مطلوب برای استفاده در مکان­های خطرناک به سه گروه اساسی زیر قابل تقسیم بندی می­باشد:

  1. طبقه ­بندی بر اساس کلاس (نوع) مواد آتش زا موجود در محیط­های خطرناک
  2. طبقه ­بندی بر اساس محیط خطرناک
  3.  درجه حرارت خودکار سازی (AIT) ماده خطرناک موجود در محیط

مطابق استاندارهای NEC و CEC مکان­های خطرناک برای استفاده از الکتروموتور ضد انفجار به سه کلاس زیر تقسیم بندی می­شوند:

کلاس I: مکان­هایی که دارای گازها یا بخارات قابل اشتعال مانند گازهای هیدروکربنی هستند.

کلاس II: مکان­هایی که دارای گرد و غبار و مواد منفجره قابل اشتعال می­باشند. مانند الکتروموتور ضد انفجار كه در معادن ذغال سنگ و دیگر محیط­های دارای غبارهای قابل اشتعال استفاده می­شوند.

کلاس III: مکان­هایی که شامل فیبرهای قابل اشتعال هستند. از جمله مکان­های استفاده از این نوع الکتروموتور ضد انفجار نیز می­توان به صنعت نساجی اشاره کرد.

الکتروموتور ضد انفجار از نظر منطقه خطرناک به Division های مختلف قابل تفکیک است. بر اساس این تقسیم­بندی، دو بخش اساسی ۱ و ۲ به شرح زیر برای محیط خطرناک در نظر گرفته می­شود:

بخش ۱ محلی است که ماده انفجاری یا قابل اشتعال در شرایط عملیاتی عادی در فضای اطرف پراکنده می­شوند. به عبارت دیگر، بخش ۱ شامل محیط هایی می­باشد که مواد منفجره در آنجا نگهداری ­شده و در حین کار، گازها و بخارات قابل اشتعال ناشی از مواد منفجره در معرض محیط قرار می­گیرند.

بخش ۲ نیز محلی است که در شرایط غیرطبیعی (مانند هنگام خرابی تجهیزات)، مواد خطرناک مانند گازها و بخارات قابل اشتعال به فضای کاری وارد می­شوند.

علاوه بر موارد فوق، یکی از نکات کلیدی برای انتخاب مناسب الکترو موتور ضد انفجار در یک محیط خطرناک، AIT یا درجه حرارت خودکارسازی مواد خطرناک است. AIT در واقع حداقل دمایی است که در آن انرژی کافی برای احتراق خودبه­خودی ماده خطرناک (شیمیایی) (در صورت وجود جرقه، شعله و یا هر منبع احتراق دیگری) وجود دارد. شما می­توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تقسیم بندی الکترو موتور ضد انفجار بر حسب درجه حرارت خودکار به منابع انتهای متن مراجعه کنید.

کاربردهای مختلف الکترو موتور ضد انفجار بر اساس محیط­ انفجاری

از الکترو موتور ضد انفجار به علت اخذ طیف گسترده­ای از گواهینامه­ها می­توان برای مکان­های مختلف استفاده کرد. در واقع الکترو موتور ضد انفجار برای استفاده در محیط­ های خطرناک حاوی برخی از گازهای منفجره یا مواد قابل اشتعال، طراحی و ساخته شده ­است. همانطور که قبلا بیان شد، الکترو موتور ضد انفجار با توجه به محیط خطرناکی که موتور الکتریکی در آن قرار گرفته است،

به کلاس­های مختلفی قابل تقسیم­بندی می­باشد. در واقع، این الکترو موتورها قابلیت کاربرد برای مکان­های خطرناک یا محیط­های بالقوه­ای را دارند که غلظت گازهای قابل احتراق، بخارات یا گرد و غبار در آنها بسیار بالا می­باشد. بنابراین، مناطق استفاده از الکترو موتور ضد انفجار به دو گروه اصلی کلاس I (بخارات و گازهای قابل اشتعال) و کلاس II (گرد و غبار قابل احتراق) قابل تفکیک هستند. کلاس یک شامل مناطقی از قبیل نقاشی و تمیز کاری با اسپری، کارخانه­های گازسوز، کارخانه­های پالایش نفت، مکان­های پخش گازوئیل، مخازن حاوی مایعات قابل اشتعال، کارخانه­های استخراج حلال­ها، مراکز سرویس­دهی و سوخت­گیری هواپیماها، پمپ­های بنزین و … می­باشد.

همچنین، از الکترو موتور ضد انفجار می­توان برای جلوگیری از ایجاد انفجار در مکان­های خطرناک کلاس II مانند آسیاب آرد، آسیاب خوراک، دستگاه­های بالابر و تجهیزات انتقال مواد دانه­ ریز، مناطق تولید و ذخیره­سازی آلومینیوم و منیزیم، تجهیزات آماده­سازی و انتقال زغال سنگ، کارخانجات تولید و ذخیره­سازی نشاسته، کارگاه­های تولید شیرینی، صنایع تولدی قند و کاکادو، کارخانجات بسته­بندی و ذخیره­سازی ادویه و … استفاده کرد.

گروه تولیدی الکترو افروز به عنوان یکی از بهترین مراکز تامین کننده انواع الکترو موتور در خدمت شما عزیزان است. شما می­توانید برای تهیه الکترو موتور ۱۴۰۰ سه فاز ضد انفجار EXT3و همچنین الکترو موتور ۳۰۰۰ سه فاز ضد انفجار EXT3 به آدرس وب سایت شرکت I-MAK (https://www.i-mak.org/)مراجعه فرمایید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *